Minarelli P3N

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rondjerijder
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2199
Lid geworden op: 07 sep 2011, 17:16
Locatie: Veenkolonien
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Minarelli P3N

Bericht door rondjerijder » 16 aug 2023, 08:34

Hoe moeilijk kan het zijn ?
Om mijn Minarelli P3N af te stellen was ik op zoek naar gegevens over dit blokje op het www.
{Waar staan de P en de N eigenlijk voor ?}
Dit is toch niet het meest exotische blokje en zijn toch onder heel wat brommers gehangen maar iets eenvoudigs als een voorontsteking kan ik niet vinden.
Op advies van iemand uit de bakbrommer wereld stelde ik haar op 1,3 mm, echt geweldig loopt ze echter nog niet.
Gevoelsmatig leek me dit al wat aan de late kant maar zoekende op het net vond ik een manual van een Gazelle Apollo bakbrommer waar een voorontsteking van 3,2 stond aangegeven.
Dit laatste lijkt me weer wat aan de vroege kant.
Om zeker te weten dat het wat mindere lopen niet aan de ontsteking ligt wil ik deze eerst goed afstellen.
Wie kan me vertellen wat nou de juiste voorontsteking is en/of waar gegevens van dit blokje staan ?
Het nadeel van mooie brommers is dat ze vaak op de verkeerde plek staan
Gebruikersavatar
fvandenhoek
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jun 2023, 15:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Minarelli P3N

Bericht door fvandenhoek » 27 sep 2023, 10:12

Ik heb (nog) geen verstand van het onderwerp, maar na wat zoekwerk vond ik het volgende:

P3N changes: The crankshaft rod bearing changed from loose rollers to caged rollers. The motor mount on the head was eliminated. The sprocket changed from cone-keyed center to round with flat sides.

Dat wil in mijn optiek zeggen dat je voor het motorische gedeelte dus verder de 'gewone' P3 aan kan houden. Op Ebay was iemand zo vriendelijk een gebruikershandleiding in te scannen, zodat ik hem niet hoefde te kopen.

Afstellen P3.PNG

Nu kan ik het zelf redelijk volgen in het Frans, maar voor de zekerheid heb ik het door Google Translate gehaald en wat vertaalfouten aangepast, met onderstaand resultaat:

Om het contact af te stellen, moeten de contactpunten op hun startpunt worden geplaatst, dat wil zeggen wanneer ze uit elkaar beginnen te bewegen. Deze afstand moet beginnen op 3,5 mm voordat de zuiger het bovenste dode punt bereikt en bij de maximale afstand mag de afstand niet groter zijn dan 0,4 mm. Als de bobines in het vliegwiel defect zijn, mogen deze in geen geval met ongeschikt gereedschap worden gemanipuleerd. De specialist beschikt over een vliegwieltrekker en kan deze werkzaamheden schadevrij uitvoeren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
JohnO
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 nov 2021, 02:16
extra info: Ik sponsor oudebrommers nl
Locatie: Leidschendam-Voorburg
Gegeven waarderingen: 597 keren
Ontvangen waarderingen: 195 keren

Re: Minarelli P3N

Bericht door JohnO » 27 sep 2023, 11:02

Instructieboekje voor het Minarelli P3N motorblok kan je hier kopen. Zeker weten dat het daar in staat. Ik heb hier ook boekjes voor mijn Franco Morini blok en Itom bromfiets vandaan. Prijs is €13,- komt er alleen verzendkosten bij. Zeer betrouwbaar want ze hadden een maand geleden een boekje dubbel verkocht en ik kreeg netjes binnen 1 dag mijn geld terug.

https://www.motomanuali.it/index.php/ ... 63-detail
Groeten, John.

De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds 2021 ook weer de bromfietsen.
Plaats reactie

Terug naar “Overige problemen”