bromfietsmuseum Cees Rijksen

Weet u een leuk museum of een verzameling welke op afspraak is te bezichtingen?
Plaats reactie
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2414
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 394 keren
Ontvangen waarderingen: 268 keren

bromfietsmuseum Cees Rijksen

Bericht door Leon » 30 jul 2024, 10:04

Rhenen - Cees Rijksen sleutelt het liefst iedere dag aan zijn verzameling oude brommers.

Hij heeft er zoveel dat hij een museum opende. "Het is een beetje uit de hand gelopen." Van Solex tot Puch, van Batavus Whippet tot een obscure Bilthovense bromfiets: alles staat er glimmend en blinkend bij in het museum van Cees. "Alles loopt" aldus de museumeigenaar. Alle 280 brommers. In lange rijen staan ze opgesteld, met keurige naambordjes. In deze zomerserie bezoekt verslaggever Rose Heijnen de kleinste musea van onze provincie. Persoonlijke verzamelingen die zijn uitgegroeid tot noemenswaardige collecties. Van het Omroep Zender Museum in Lopik tot het Statenbijbelmuseum in Leerdam. Vandaag: Oldtimermuseum De Meent in Rhenen.

De fatbike is de laatste tijd de gebeten hond. Maar vroeger had iederéén een brommer. En die gingen vaak nóg harder dan een fatbike en maakten een stuk meer lawaai. "Een auto, dat was iets voor de rijken. De dokter of de notaris", vertelt Rijksen. De rest had volgens hem een brommer. Hij ziet het zo voor zich: de sliert arbeiders die in de jaren 50 en 60 op bromfietsen richting de fabriek reden.

Prutsen aan bromfietsen

Cees groeide op als boerenzoon op het platteland tussen Veenendaal en Rhenen. Het sleutelen aan tractoren kreeg hij met de paplepel ingegoten. Als tiener stapte hij over naar bromfietsen.
"We waren altijd aan het prutsen." Er was geen geld om naar de fietsenmaker te gaan. Dus kocht Rijksen zelf een nieuw remkabeltje en zette die erin. En als de brommer versleten was zaagde hij een stuk van het spatbord en ging hij ermee crossen. "Daarna ging hij bij het oud ijzer! Kan je nagaan, brommers waar je nu een moord voor zou doen." Brommers maken Rijksen enthousiast, maar als hij zijn werkplaats laat zien is hij ronduit opgewonden. Alle mannen van het brommermuseum hebben hun eigen gereedschapskist, er zijn kasten vol moertjes en lades vol onderdelen. Op elke la keurig een sticker met termen als ontstekingspoelen en Puch-lampen.


Voor zijn museum knapte Cees tientallen brommers op

Rijksen had al een flinke verzameling bromfietsen, toen in 2012 een vriend overleed die hem veertig bromfietsen naliet. "Dat wist ik ook niet", zegt de pensionado lachend. In eerste instantie dacht hij: ik begin er niet aan. "Ik had helemaal geen plek." Maar toen zijn vrouw zei dat hij dat niet kon maken, ging het roer om. En ontstond het idee voor een museum.

Bromfietsen in een varkensschuur

De varkensschuur kwam toevallig leeg te staan. Dus daar pasten mooi alle bromfietsen in. Alles werd met de hand opgeknapt. Cees: "Ik wilde ze niet voor mezelf houden, mensen moesten ze kunnen zien." Ondertussen staan er bijna 300 bromfietsen, een paar tractoren en een brandweerwagen, verdeeld over twee schuren. Bezoekers kunnen op afspraak een kijkje nemen. Vrijwilligers helpen met rondleidingen en onderhoud. Het mooiste vindt Cees het als bezoekers persoonlijke herinneringen aan brommers hebben. "Vaak willen ze ermee op de foto, of willen ze er even op zitten." Soms laadt hij een paar museumstukken op een wagen en rijdt hij ze naar een verzorgingshuis. "Als mensen die dement zijn hun oude brommer weer zien worden ze helemaal enthousiast. Dat is prachtig, daar doe je dit voor."


Zuidelijke Meentsteeg 5

3911 TD Achterberg
0317-612209

c.rijksen2@kpnplanet.nl
Bijlagen
Cees Rijksen.jpg
Deze gebruikers waarderen Leon voor dit bericht (totaal 3):
Janne (30 jul 2024, 21:06) • JohnO (30 jul 2024, 23:26) • Eric S (30 jul 2024, 23:41)
J/GS50
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 okt 2023, 21:32
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: bromfietsmuseum Cees Rijksen

Bericht door J/GS50 » 30 jul 2024, 21:39

Hoi
Zeker een bezoek waard
Onlangs nog als startplaats voor een oldtimer rit gebruikt
Ik ben er inmiddels een paar keer geweest
Gr
Jan
Gebruikersavatar
JohnO
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 nov 2021, 02:16
extra info: Ik sponsor oudebrommers nl
Locatie: Leidschendam-Voorburg
Gegeven waarderingen: 597 keren
Ontvangen waarderingen: 195 keren

Re: bromfietsmuseum Cees Rijksen

Bericht door JohnO » 30 jul 2024, 23:40

Moeten we zeker nog een keer langs Ducini. ;)
Groeten, John.

De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds 2021 ook weer de bromfietsen.
J/GS50
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 okt 2023, 21:32
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: bromfietsmuseum Cees Rijksen

Bericht door J/GS50 » 31 jul 2024, 12:20

Hoi
2 schuren vol , zoals op de foto
Genoeg te zien
Gr
Jan
Gebruikersavatar
Ducini
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1239
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07
Gegeven waarderingen: 77 keren
Ontvangen waarderingen: 290 keren

Re: bromfietsmuseum Cees Rijksen

Bericht door Ducini » 31 jul 2024, 13:02

JohnO schreef: 30 jul 2024, 23:40 Moeten we zeker nog een keer langs Ducini. ;)
Stevig ritje! :!:

Groet,
Marc
Gebruikersavatar
JohnO
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 nov 2021, 02:16
extra info: Ik sponsor oudebrommers nl
Locatie: Leidschendam-Voorburg
Gegeven waarderingen: 597 keren
Ontvangen waarderingen: 195 keren

Re: bromfietsmuseum Cees Rijksen

Bericht door JohnO » 31 jul 2024, 15:24

Ducini schreef: 31 jul 2024, 13:02
JohnO schreef: 30 jul 2024, 23:40 Moeten we zeker nog een keer langs Ducini. ;)
Stevig ritje! :!:

Groet,
Marc
Niet met de bromfiets hoor. 😊
Deze gebruikers waarderen JohnO voor dit bericht:
Ducini (31 jul 2024, 16:18)
Groeten, John.

De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds 2021 ook weer de bromfietsen.
Gebruikersavatar
Wimv8
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1208
Lid geworden op: 04 dec 2015, 13:51
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 433 keren

Re: bromfietsmuseum Cees Rijksen

Bericht door Wimv8 » 31 jul 2024, 18:38

Is maar 100km ;)
kom op, ff een beetje gasgeven hoor. :mrgreen:


https://www.google.nl/maps/dir/Leidsche ... ?entry=ttu


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032

Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
Gebruikersavatar
JohnO
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 nov 2021, 02:16
extra info: Ik sponsor oudebrommers nl
Locatie: Leidschendam-Voorburg
Gegeven waarderingen: 597 keren
Ontvangen waarderingen: 195 keren

Re: bromfietsmuseum Cees Rijksen

Bericht door JohnO » 31 jul 2024, 21:03

Ja en dan nog 100 km terug ook. Hopende dat je een gemiddelde snelheid van 30 km/u haalt zit je 6 tot 7 uur op de bromfiets en dat zonder pauzes. Ik heb een sluimerende lage hernia en een knieblessure, Ducini heeft een polsblessure en andere vriend Henk vind 100 km al te ver met zijn oldtimer auto. Dat gaat hem niet worden. Wij rijden hier in de buurt ritjes van 50 a 60 km en dat vinden we lang zat.
Groeten, John.

De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds 2021 ook weer de bromfietsen.
Jan van Leeuwen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1718
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:27
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 68 keren

Re: bromfietsmuseum Cees Rijksen

Bericht door Jan van Leeuwen » 01 aug 2024, 22:15

JohnO schreef: 31 jul 2024, 21:03 Ja en dan nog 100 km terug ook. Hopende dat je een gemiddelde snelheid van 30 km/u haalt zit je 6 tot 7 uur op de bromfiets en dat zonder pauzes. Ik heb een sluimerende lage hernia en een knieblessure, Ducini heeft een polsblessure en andere vriend Henk vind 100 km al te ver met zijn oldtimer auto. Dat gaat hem niet worden. Wij rijden hier in de buurt ritjes van 50 a 60 km en dat vinden we lang zat.
Dit moet toch een “ Eitje” zijn voor jullie met zulke mooie Brommers !
Ik ben in 2012 met mijn HMW Sprintmaster naar Lommel in België heen en terug gereden ik was toen # 70 jaar en de top snelheid was # 65 a 70 Km: ! De heenreis was toen # 4u 30min: rijden !
Daarna heb nog vele ritten gedaan met de Sprint Schoonhoven - Woerden en Bollenstreek rit gereden !
ik rij nog steeds met HMW’s die blijven gaan !
Deze gebruikers waarderen Jan van Leeuwen voor dit bericht:
Leon (01 aug 2024, 22:55)
Gebruikersavatar
JohnO
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 nov 2021, 02:16
extra info: Ik sponsor oudebrommers nl
Locatie: Leidschendam-Voorburg
Gegeven waarderingen: 597 keren
Ontvangen waarderingen: 195 keren

Re: bromfietsmuseum Cees Rijksen

Bericht door JohnO » 01 aug 2024, 23:46

Jan van Leeuwen schreef: 01 aug 2024, 22:15

Dit moet toch een “ Eitje” zijn voor jullie met zulke mooie Brommers !
Ik ben in 2012 met mijn HMW Sprintmaster naar Lommel in België heen en terug gereden ik was toen # 70 jaar en de top snelheid was # 65 a 70 Km: ! De heenreis was toen # 4u 30min: rijden !
Daarna heb nog vele ritten gedaan met de Sprint Schoonhoven - Woerden en Bollenstreek rit gereden !
ik rij nog steeds met HMW’s die blijven gaan !
Wat een ander doet moet die ander weten. En het gaat niet over "de mooie brommers" maar over mijn lichaam wat niet meer wil.
Groeten, John.

De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds 2021 ook weer de bromfietsen.
Plaats reactie

Terug naar “Musea”