50/1 saxonette zuiger compatible met Sachs 50/2 blok?

Plaats reactie
JoostDieben
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2024, 15:34
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

50/1 saxonette zuiger compatible met Sachs 50/2 blok?

Bericht door JoostDieben » 06 sep 2024, 15:49

Beste Forum

Ik heb een Hercules 222TH brommer (zie foto - na restauratie). De Hercules heeft een Sachs 50/2 MB motorblokje. Ik heb deze brommer (incl. Blok) opgeknapt en een paar maanden fijn mee rond gereden, maar opeens viel de brommer uit tijdens het rijden en krijg ik hem niet aan de praat. Ook merk ik op dat de carburateur uit de vlotterdeksel hevig brandstof begint te lekken evenals uit de fittingen van de uitlaat.

Mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat tijdens de blok revisie de zuiger heb gebruikt van een 50/1 M Saxonette blokje, dit omdat de originele zuiger van de 50/2 een klein scheurtje bleek te hebben in een van de flenzen. Zijn de zuigers van de 50/2 MB en 50/1 (Saxonette) toch verschillend? Zou deze ‘onjuiste zuiger’ de mogelijke oorzaak kunnen zijn voor het slecht lopen van het blokje icm lekken van de carburateur en uitlaat omdat ze zuiger een andere maat heeft en daarmee teveel brandstof in de cilinder zet? Toen de brommer nog wel ‘goed’ liep viel mij ook op er altijd al brandstof uit de aanhechting van de uitlaat en op ander plekken van de uitluit eruit drupte.

Weet iemand de zuiger product codes van de 50/2 MB welke geschikt is voor mijn blok zodat ik deze kan bestellen? Ik merk dat als ik zoek op 50/2 MB ik een hele scala aan zuigers krijg waarbij sommige ook geschikt zijn voor de 50/1.

Alvast erg veel dank!

Joost Dieben
Bijlagen
IMG_3211.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Hercules”