Encarwi volgens AI ?
- Ducini
- Bromfiets Koning
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07
- Gegeven waarderingen: 77 keren
- Ontvangen waarderingen: 290 keren
Encarwi volgens AI ?
Op Marktplaats staat momenteel een advertentie, waarin een Encarwi aandeelbewijs wordt aangeboden.
De begeleidende tekst is zó wonderlijk, dat ik mij afvraag of die het resultaat is van een mislukt AI-experiment.
Ik herken er werkelijk niets in van de "bekende" historie van de Eerste Nederlandsche Carburateur-Fabriek der NV Piet Wiegel. Wat denken jullie van dit verhaal? :
Carburatorenfabriek Encarwi was van 1972 tot 1974 gevestigd aan de Steenovenweg 68 in Deurne. Volgens de inschrijving bij de Kamer van Koophandel was de officiële naam van dit bedrijf Eerste Nederlandse Carburateurfabriek Winterswijk Encarwi. Het bedrijf maakte in 1974 deel uit van het Zwitserse concern Maiana Holding.
Een aantal technische mensen uit Deurne werden destijds aangenomen door Encarwi om de productie van carburateurs over te nemen van de firma Rokal in Lobberich Duitsland. Na een maand van reizen en ervaring opdoen met onder meer het instellen en bedienen van de machines werden alle benodigde machines zoals draaiautomaten en freesmachines voor het produceren van carburateurs overgeplaatst naar de fabriek aan de Steenovenweg om daar de productie op te starten.
Toen in oktober 1974 bekend werd dat het bedrijf aan het einde van dat jaar de poorten definitief zou sluiten, werkten er ruim zeventig man.
Groet,
Marc
De begeleidende tekst is zó wonderlijk, dat ik mij afvraag of die het resultaat is van een mislukt AI-experiment.
Ik herken er werkelijk niets in van de "bekende" historie van de Eerste Nederlandsche Carburateur-Fabriek der NV Piet Wiegel. Wat denken jullie van dit verhaal? :
Carburatorenfabriek Encarwi was van 1972 tot 1974 gevestigd aan de Steenovenweg 68 in Deurne. Volgens de inschrijving bij de Kamer van Koophandel was de officiële naam van dit bedrijf Eerste Nederlandse Carburateurfabriek Winterswijk Encarwi. Het bedrijf maakte in 1974 deel uit van het Zwitserse concern Maiana Holding.
Een aantal technische mensen uit Deurne werden destijds aangenomen door Encarwi om de productie van carburateurs over te nemen van de firma Rokal in Lobberich Duitsland. Na een maand van reizen en ervaring opdoen met onder meer het instellen en bedienen van de machines werden alle benodigde machines zoals draaiautomaten en freesmachines voor het produceren van carburateurs overgeplaatst naar de fabriek aan de Steenovenweg om daar de productie op te starten.
Toen in oktober 1974 bekend werd dat het bedrijf aan het einde van dat jaar de poorten definitief zou sluiten, werkten er ruim zeventig man.
Groet,
Marc
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 2414
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 394 keren
- Ontvangen waarderingen: 268 keren
Re: Encarwi volgens AI ?
Ik vind het een vreemd verhaal. Ik heb altijd gedacht dat het bedrijf, Carwi (carburateurfabriek Wiegel) van Piet Wiegel in Den haag gevestigd was en dat het ergens in de geschiedenis, de toevoeging "Eerste" kreeg. Het bedrijf werd overgenomen en naar Deurne verhuisd. De naam Encarwi is afgeleid van: Eerste Nederlandse carburateurfabriek Wiegel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 2414
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 394 keren
- Ontvangen waarderingen: 268 keren
Re: Encarwi volgens AI ?
Carwi en Encarwi
Carburateur fabriek Wiegel. … Eerste Nederlandse Carburateurfabriek Wiegel. Opgericht in het begin van de jaren vijftig. In eerste instantie gevestigd in Den Haag, daarna verhuisd naar Deurne en tenslotte overgenomen door Fichtel & Sachs (Bing). Activiteiten zijn in Nederland gestopt in 1974.
Het Auto Elektrisch bedrijf N.V. Piet Wiegel (opgericht in 1926) overgenomen door Stokvis, in 1990 was de grondlegger van de Carwi carburateurs. Encarwi (opgericht begin jaren vijftig) overgenomen in 1974 door Bing. Zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze hadden de zelfde directeur, Piet Wiegel. Het bedrijf van N.V. Piet Wiegel was gevestigd in de Merwedestraat in Den Haag en Carwi/Encarwi zat vlakbij in een pand op de hoek van de Zaanstraat en de Maasstraat.
Anton Jansen, was in z'n tienertijd werkzaam bij N.V. Piet Wiegel en mocht (in de begintijd van de brommer) een bromfiets in de weekenden mee naar huis nemen om carburateurs te testen. Toen Anton Jansen z'n autorijbewijs had gehaald werd hij vrachtwagenchauffeur in dienst van N.V. Piet Wiegel. Als klein kind mocht zijn zoon dan mee met z'n rood/zwarte Borgward vrachtwagen van N.V. Piet Wiegel om bijvoorbeeld carburateurs weg te brengen naar de Berini fabriek (Pluvier) in het havengebied van Rotterdam.
Berini was een grote klant. Ook kan ik mijn herinneren dat we soms naar de Batavus fabriek gingen. Zelf heb ik later, in 1966 en 1967, een vakantiebaantje bij Encarwi gehad, ik was toen 14 jaar oud. Ik zie de machines waarmee de carburateurs in elkaar gezet werden nog voor me. Omdat Piet Wiegel en z'n vrouw zelf geen kinderen hadden besloten m'n ouders bij mijn geboorte mij de voornamen Laurens Pieter te geven. Ik werd daarmee vernoemd naar Pieter Wiegel. Als dank mocht ik als kind regelmatig bij zijn z'n prachtige huis in Nootdorp spelen. Ik heb dus dankbare herinneringen aan Encarwi. Het pand staat er trouwens nog!
groet, Leon
Carburateur fabriek Wiegel. … Eerste Nederlandse Carburateurfabriek Wiegel. Opgericht in het begin van de jaren vijftig. In eerste instantie gevestigd in Den Haag, daarna verhuisd naar Deurne en tenslotte overgenomen door Fichtel & Sachs (Bing). Activiteiten zijn in Nederland gestopt in 1974.
Het Auto Elektrisch bedrijf N.V. Piet Wiegel (opgericht in 1926) overgenomen door Stokvis, in 1990 was de grondlegger van de Carwi carburateurs. Encarwi (opgericht begin jaren vijftig) overgenomen in 1974 door Bing. Zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze hadden de zelfde directeur, Piet Wiegel. Het bedrijf van N.V. Piet Wiegel was gevestigd in de Merwedestraat in Den Haag en Carwi/Encarwi zat vlakbij in een pand op de hoek van de Zaanstraat en de Maasstraat.
Anton Jansen, was in z'n tienertijd werkzaam bij N.V. Piet Wiegel en mocht (in de begintijd van de brommer) een bromfiets in de weekenden mee naar huis nemen om carburateurs te testen. Toen Anton Jansen z'n autorijbewijs had gehaald werd hij vrachtwagenchauffeur in dienst van N.V. Piet Wiegel. Als klein kind mocht zijn zoon dan mee met z'n rood/zwarte Borgward vrachtwagen van N.V. Piet Wiegel om bijvoorbeeld carburateurs weg te brengen naar de Berini fabriek (Pluvier) in het havengebied van Rotterdam.
Berini was een grote klant. Ook kan ik mijn herinneren dat we soms naar de Batavus fabriek gingen. Zelf heb ik later, in 1966 en 1967, een vakantiebaantje bij Encarwi gehad, ik was toen 14 jaar oud. Ik zie de machines waarmee de carburateurs in elkaar gezet werden nog voor me. Omdat Piet Wiegel en z'n vrouw zelf geen kinderen hadden besloten m'n ouders bij mijn geboorte mij de voornamen Laurens Pieter te geven. Ik werd daarmee vernoemd naar Pieter Wiegel. Als dank mocht ik als kind regelmatig bij zijn z'n prachtige huis in Nootdorp spelen. Ik heb dus dankbare herinneringen aan Encarwi. Het pand staat er trouwens nog!
groet, Leon
- JohnO
- Bromfiets Koning
- Berichten: 1037
- Lid geworden op: 12 nov 2021, 02:16
- extra info: Ik sponsor oudebrommers nl
- Locatie: Leidschendam-Voorburg
- Gegeven waarderingen: 597 keren
- Ontvangen waarderingen: 195 keren
Re: Encarwi volgens AI ?
In de 70er en begin 80er jaren was er in Leidschendam (vlak bij Den haag) een auto elektra zaak met de naam Piet Wiegel. Dynamo's, startmotoren en meer van dat soort dingen. Was een eenmans zaak en de eigenaar heette dus Piet Wiegel. Ben er meerdere keren geweest in die tijd. Nu vraag ik me af of het dezelfde Piet Wiegel was?
Groeten, John.
De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds 2021 ook weer de bromfietsen.
De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds 2021 ook weer de bromfietsen.
-
- Bromfiets kenner
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 01 dec 2015, 17:38
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 10 keren
Re: Encarwi volgens AI ?
Ik heb overigens een map met hele bruikbare info van Piet Wiegel
PaulJe hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Bromfiets professor
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 15 sep 2022, 18:20
- Gegeven waarderingen: 393 keren
- Ontvangen waarderingen: 236 keren
Re: Encarwi volgens AI ?
Ik heb zo'n zelfde soort boekwerk betreffende BING carburateurs. Een prachtig bezit.
Vriendelijke groet
Wietze
Vriendelijke groet
Wietze
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- spartafiel
- Bromfiets Koning
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 23:25
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Locatie: Deurne
- Gegeven waarderingen: 11 keren
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
- Contacteer:
Re: Encarwi volgens AI ?
Meeste tekst komt van de Heemkundekring Deurne misschien aangevuld met Ai, maar redelijk overeenkomstigDucini schreef: ↑23 jul 2024, 18:42 Op Marktplaats staat momenteel een advertentie, waarin een Encarwi aandeelbewijs wordt aangeboden.
De begeleidende tekst is zó wonderlijk, dat ik mij afvraag of die het resultaat is van een mislukt AI-experiment.
Ik herken er werkelijk niets in van de "bekende" historie van de Eerste Nederlandsche Carburateur-Fabriek der NV Piet Wiegel. Wat denken jullie van dit verhaal? :
Carburatorenfabriek Encarwi was van 1972 tot 1974 gevestigd aan de Steenovenweg 68 in Deurne. Volgens de inschrijving bij de Kamer van Koophandel was de officiële naam van dit bedrijf Eerste Nederlandse Carburateurfabriek Winterswijk Encarwi. Het bedrijf maakte in 1974 deel uit van het Zwitserse concern Maiana Holding.
Een aantal technische mensen uit Deurne werden destijds aangenomen door Encarwi om de productie van carburateurs over te nemen van de firma Rokal in Lobberich Duitsland. Na een maand van reizen en ervaring opdoen met onder meer het instellen en bedienen van de machines werden alle benodigde machines zoals draaiautomaten en freesmachines voor het produceren van carburateurs overgeplaatst naar de fabriek aan de Steenovenweg om daar de productie op te starten.
Toen in oktober 1974 bekend werd dat het bedrijf aan het einde van dat jaar de poorten definitief zou sluiten, werkten er ruim zeventig man.
Groet,
Marc
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -
1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -
1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 2414
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 394 keren
- Ontvangen waarderingen: 268 keren
Re: Encarwi volgens AI ?
Een wonderlijk verhaal.
Volgens mij is de Encarwi carburateurproductie verhuisd vanuit Den Haag naar Deurne en nadat de productie in Deurne werd beeindigd, zijn naamsrechten van Encarwi overgnomen door Bing in Duitsland.
Waar dat verhaal over Winterwijk vandaan komt, begrijp ik niks van.
Volgens mij is de Encarwi carburateurproductie verhuisd vanuit Den Haag naar Deurne en nadat de productie in Deurne werd beeindigd, zijn naamsrechten van Encarwi overgnomen door Bing in Duitsland.
Waar dat verhaal over Winterwijk vandaan komt, begrijp ik niks van.
- Ducini
- Bromfiets Koning
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07
- Gegeven waarderingen: 77 keren
- Ontvangen waarderingen: 290 keren
Re: Encarwi volgens AI ?
In "Bromfiets" #4/2011 stond een stukje over "Encarwi, de geniale gasfabriek uit Den Haag". Dat beschreef globaal het ontstaan en de werking van deze naaldloze carburateur en toonde enkele leuke oude advertenties van de NV Piet Wiegel.
Reden voor jullie Haagse correspondent om terug te gaan naar "Bromfiets" van vóór de doorstart. In juni 1955 werd het toen net nieuwe ENcarwi-model (met meng- en vlotterkamer in één gietstuk) beschreven. Interessant, maar dat artikeltje haalt het niet bij een iets latere uiteenzetting, uit maart 1956 : "Een belofte met vérstrekkende gevolgen". Niet alleen historisch maar ook technisch heel verhelderend. Prachtig vind ik het omslachtige taalgebruik, waarop de toenmalige redactie een patent leek te hebben. Ik wil proberen het complete verhaal hier weer te geven als eerbetoon aan dit toch echt Haagse product.
Groet,
Marc
Reden voor jullie Haagse correspondent om terug te gaan naar "Bromfiets" van vóór de doorstart. In juni 1955 werd het toen net nieuwe ENcarwi-model (met meng- en vlotterkamer in één gietstuk) beschreven. Interessant, maar dat artikeltje haalt het niet bij een iets latere uiteenzetting, uit maart 1956 : "Een belofte met vérstrekkende gevolgen". Niet alleen historisch maar ook technisch heel verhelderend. Prachtig vind ik het omslachtige taalgebruik, waarop de toenmalige redactie een patent leek te hebben. Ik wil proberen het complete verhaal hier weer te geven als eerbetoon aan dit toch echt Haagse product.
Groet,
Marc
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 2414
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 394 keren
- Ontvangen waarderingen: 268 keren
Re: Encarwi volgens AI ?
Heel mooie publicatie. En het ultime bewijs, dat Carwi/Encarwi ontstaan is in Den Haag.
- Deze gebruikers waarderen Leon voor dit bericht (totaal 2):
- Ducini (16 okt 2024, 14:26) • waldbrommer (16 okt 2024, 16:13)