Encarwi volgens AI ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ducini
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1239
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07
Gegeven waarderingen: 77 keren
Ontvangen waarderingen: 290 keren

Encarwi volgens AI ?

Bericht door Ducini » 23 jul 2024, 18:42

Op Marktplaats staat momenteel een advertentie, waarin een Encarwi aandeelbewijs wordt aangeboden.

De begeleidende tekst is zó wonderlijk, dat ik mij afvraag of die het resultaat is van een mislukt AI-experiment.
Ik herken er werkelijk niets in van de "bekende" historie van de Eerste Nederlandsche Carburateur-Fabriek der NV Piet Wiegel. Wat denken jullie van dit verhaal? :

Carburatorenfabriek Encarwi was van 1972 tot 1974 gevestigd aan de Steenovenweg 68 in Deurne. Volgens de inschrijving bij de Kamer van Koophandel was de officiële naam van dit bedrijf Eerste Nederlandse Carburateurfabriek Winterswijk Encarwi. Het bedrijf maakte in 1974 deel uit van het Zwitserse concern Maiana Holding.

Een aantal technische mensen uit Deurne werden destijds aangenomen door Encarwi om de productie van carburateurs over te nemen van de firma Rokal in Lobberich Duitsland. Na een maand van reizen en ervaring opdoen met onder meer het instellen en bedienen van de machines werden alle benodigde machines zoals draaiautomaten en freesmachines voor het produceren van carburateurs overgeplaatst naar de fabriek aan de Steenovenweg om daar de productie op te starten.

Toen in oktober 1974 bekend werd dat het bedrijf aan het einde van dat jaar de poorten definitief zou sluiten, werkten er ruim zeventig man.


Groet,
Marc
Deze gebruikers waarderen Ducini voor dit bericht (totaal 3):
wietze (23 jul 2024, 19:36) • JohnO (23 jul 2024, 21:00) • Leon (23 jul 2024, 22:07)
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2414
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 394 keren
Ontvangen waarderingen: 268 keren

Re: Encarwi volgens AI ?

Bericht door Leon » 23 jul 2024, 22:12

Ik vind het een vreemd verhaal. Ik heb altijd gedacht dat het bedrijf, Carwi (carburateurfabriek Wiegel) van Piet Wiegel in Den haag gevestigd was en dat het ergens in de geschiedenis, de toevoeging "Eerste" kreeg. Het bedrijf werd overgenomen en naar Deurne verhuisd. De naam Encarwi is afgeleid van: Eerste Nederlandse carburateurfabriek Wiegel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2414
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 394 keren
Ontvangen waarderingen: 268 keren

Re: Encarwi volgens AI ?

Bericht door Leon » 23 jul 2024, 22:17

Carwi en Encarwi
Carburateur fabriek Wiegel. … Eerste Nederlandse Carburateurfabriek Wiegel. Opgericht in het begin van de jaren vijftig. In eerste instantie gevestigd in Den Haag, daarna verhuisd naar Deurne en tenslotte overgenomen door Fichtel & Sachs (Bing). Activiteiten zijn in Nederland gestopt in 1974.

Het Auto Elektrisch bedrijf N.V. Piet Wiegel (opgericht in 1926) overgenomen door Stokvis, in 1990 was de grondlegger van de Carwi carburateurs. Encarwi (opgericht begin jaren vijftig) overgenomen in 1974 door Bing. Zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze hadden de zelfde directeur, Piet Wiegel. Het bedrijf van N.V. Piet Wiegel was gevestigd in de Merwedestraat in Den Haag en Carwi/Encarwi zat vlakbij in een pand op de hoek van de Zaanstraat en de Maasstraat.

Anton Jansen, was in z'n tienertijd werkzaam bij N.V. Piet Wiegel en mocht (in de begintijd van de brommer) een bromfiets in de weekenden mee naar huis nemen om carburateurs te testen. Toen Anton Jansen z'n autorijbewijs had gehaald werd hij vrachtwagenchauffeur in dienst van N.V. Piet Wiegel. Als klein kind mocht zijn zoon dan mee met z'n rood/zwarte Borgward vrachtwagen van N.V. Piet Wiegel om bijvoorbeeld carburateurs weg te brengen naar de Berini fabriek (Pluvier) in het havengebied van Rotterdam.

Berini was een grote klant. Ook kan ik mijn herinneren dat we soms naar de Batavus fabriek gingen. Zelf heb ik later, in 1966 en 1967, een vakantiebaantje bij Encarwi gehad, ik was toen 14 jaar oud. Ik zie de machines waarmee de carburateurs in elkaar gezet werden nog voor me. Omdat Piet Wiegel en z'n vrouw zelf geen kinderen hadden besloten m'n ouders bij mijn geboorte mij de voornamen Laurens Pieter te geven. Ik werd daarmee vernoemd naar Pieter Wiegel. Als dank mocht ik als kind regelmatig bij zijn z'n prachtige huis in Nootdorp spelen. Ik heb dus dankbare herinneringen aan Encarwi. Het pand staat er trouwens nog!

groet, Leon
Deze gebruikers waarderen Leon voor dit bericht:
wietze (24 jul 2024, 07:21)
Gebruikersavatar
JohnO
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 nov 2021, 02:16
extra info: Ik sponsor oudebrommers nl
Locatie: Leidschendam-Voorburg
Gegeven waarderingen: 597 keren
Ontvangen waarderingen: 195 keren

Re: Encarwi volgens AI ?

Bericht door JohnO » 23 jul 2024, 22:30

In de 70er en begin 80er jaren was er in Leidschendam (vlak bij Den haag) een auto elektra zaak met de naam Piet Wiegel. Dynamo's, startmotoren en meer van dat soort dingen. Was een eenmans zaak en de eigenaar heette dus Piet Wiegel. Ben er meerdere keren geweest in die tijd. Nu vraag ik me af of het dezelfde Piet Wiegel was?
Groeten, John.

De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds 2021 ook weer de bromfietsen.
paulmz
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 dec 2015, 17:38
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Encarwi volgens AI ?

Bericht door paulmz » 25 jul 2024, 17:12

Ik heb overigens een map met hele bruikbare info van Piet Wiegel
20240725_170914.jpg
Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Deze gebruikers waarderen paulmz voor dit bericht:
wietze (25 jul 2024, 18:36)
wietze
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 540
Lid geworden op: 15 sep 2022, 18:20
Gegeven waarderingen: 393 keren
Ontvangen waarderingen: 236 keren

Re: Encarwi volgens AI ?

Bericht door wietze » 25 jul 2024, 18:42

Ik heb zo'n zelfde soort boekwerk betreffende BING carburateurs. Een prachtig bezit.

Vriendelijke groet ;)

Wietze
DSC03571.JPG
DSC03572.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Deze gebruikers waarderen wietze voor dit bericht:
Cyrus (29 jul 2024, 12:39)
Gebruikersavatar
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1947
Lid geworden op: 15 dec 2008, 23:25
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Deurne
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

Re: Encarwi volgens AI ?

Bericht door spartafiel » 15 okt 2024, 18:57

Ducini schreef: 23 jul 2024, 18:42 Op Marktplaats staat momenteel een advertentie, waarin een Encarwi aandeelbewijs wordt aangeboden.

De begeleidende tekst is zó wonderlijk, dat ik mij afvraag of die het resultaat is van een mislukt AI-experiment.
Ik herken er werkelijk niets in van de "bekende" historie van de Eerste Nederlandsche Carburateur-Fabriek der NV Piet Wiegel. Wat denken jullie van dit verhaal? :

Carburatorenfabriek Encarwi was van 1972 tot 1974 gevestigd aan de Steenovenweg 68 in Deurne. Volgens de inschrijving bij de Kamer van Koophandel was de officiële naam van dit bedrijf Eerste Nederlandse Carburateurfabriek Winterswijk Encarwi. Het bedrijf maakte in 1974 deel uit van het Zwitserse concern Maiana Holding.

Een aantal technische mensen uit Deurne werden destijds aangenomen door Encarwi om de productie van carburateurs over te nemen van de firma Rokal in Lobberich Duitsland. Na een maand van reizen en ervaring opdoen met onder meer het instellen en bedienen van de machines werden alle benodigde machines zoals draaiautomaten en freesmachines voor het produceren van carburateurs overgeplaatst naar de fabriek aan de Steenovenweg om daar de productie op te starten.

Toen in oktober 1974 bekend werd dat het bedrijf aan het einde van dat jaar de poorten definitief zou sluiten, werkten er ruim zeventig man.


Groet,
Marc
Meeste tekst komt van de Heemkundekring Deurne misschien aangevuld met Ai, maar redelijk overeenkomstig
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2414
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 394 keren
Ontvangen waarderingen: 268 keren

Re: Encarwi volgens AI ?

Bericht door Leon » 15 okt 2024, 19:37

Een wonderlijk verhaal.

Volgens mij is de Encarwi carburateurproductie verhuisd vanuit Den Haag naar Deurne en nadat de productie in Deurne werd beeindigd, zijn naamsrechten van Encarwi overgnomen door Bing in Duitsland.

Waar dat verhaal over Winterwijk vandaan komt, begrijp ik niks van.
Gebruikersavatar
Ducini
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1239
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07
Gegeven waarderingen: 77 keren
Ontvangen waarderingen: 290 keren

Re: Encarwi volgens AI ?

Bericht door Ducini » 16 okt 2024, 09:46

In "Bromfiets" #4/2011 stond een stukje over "Encarwi, de geniale gasfabriek uit Den Haag". Dat beschreef globaal het ontstaan en de werking van deze naaldloze carburateur en toonde enkele leuke oude advertenties van de NV Piet Wiegel.

Reden voor jullie Haagse correspondent om terug te gaan naar "Bromfiets" van vóór de doorstart. In juni 1955 werd het toen net nieuwe ENcarwi-model (met meng- en vlotterkamer in één gietstuk) beschreven. Interessant, maar dat artikeltje haalt het niet bij een iets latere uiteenzetting, uit maart 1956 : "Een belofte met vérstrekkende gevolgen". Niet alleen historisch maar ook technisch heel verhelderend. Prachtig vind ik het omslachtige taalgebruik, waarop de toenmalige redactie een patent leek te hebben. Ik wil proberen het complete verhaal hier weer te geven als eerbetoon aan dit toch echt Haagse product.


Encarwi 56-p1.jpg
Encarwi 56-p2.jpg
Encarwi 56-p3.jpg
Encarwi 56-p4.jpg
Groet,
Marc
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Deze gebruikers waarderen Ducini voor dit bericht (totaal 2):
Leon (16 okt 2024, 10:27) • Janne (16 okt 2024, 13:37)
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2414
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 394 keren
Ontvangen waarderingen: 268 keren

Re: Encarwi volgens AI ?

Bericht door Leon » 16 okt 2024, 11:25

Heel mooie publicatie. En het ultime bewijs, dat Carwi/Encarwi ontstaan is in Den Haag.
Deze gebruikers waarderen Leon voor dit bericht (totaal 2):
Ducini (16 okt 2024, 14:26) • waldbrommer (16 okt 2024, 16:13)
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (diversen/algemeen)”