NSU TT

Gesloten
Gebruikersavatar
brehal
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 903
Lid geworden op: 26 feb 2010, 23:31
Locatie: VILLA MOESPOT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

NSU TT

Bericht door brehal » 04 mei 2010, 23:00

Heb zojuist het (al wat oudere) restauratie-verslag gelezen van de TT en zag dat er meerdere liefhebbers zijn van zo,n juweeltje.
Nu het volgende: Dat de NSU T een motor had met geforceerde koeling is (bijna) iedereen bekend.
Jaren geleden zag ik, als eigenaar van een Cavallino, in Hardenberg een Cavallino met geforceerde koeling.
Kennelijk een eigenbouw project, want de verkoper wist het niet
Nu trof ik een in Zweden bestaande TT aan met geforceerde koeling.
Geen eigenbouw. Weet iemand daar iets meer van, want ik ben ze nog nooit eerder tegengekomen 001_tt1

Gr LEO
Bijlagen
volvo_nsu.jpg
volvo_nsu.jpg (61.16 KiB) 4588 keer bekeken
Tweetact olie: Heilige lucht !!
Gebruikersavatar
guyrutten
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 842
Lid geworden op: 21 aug 2008, 13:44
Locatie: Sint Geertruid
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: NSU TT

Bericht door guyrutten » 04 mei 2010, 23:33

Het kan zijn dat ze in het buitenland verkocht zijn met een ander blok.
Zo is er ook te zien dat de brommer geen trappers heeft.

Overigens een mooie Volvo p1800 op de achtergrond ;)
Batavus Mot'o-mat 1962 JLO GA50 zwart-wit

Batavus MK4 1975 Sachs 50/4 CF NL goud

Batavus Batavette 1968 Anker Laura M48.01 groen

Volvo 164 1972 B30a-motor M410-bak Lichtblauw metallic
michiel theeuwes
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:28
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: NSU TT

Bericht door michiel theeuwes » 16 mei 2010, 21:30

dit heb ik nooit ergens gezien en heb me toch behoorlijk verdiept in de nsu's!

Als er geen trappers aan zitten is hij uitgevoerd met een kickstarter, dan is het een TT/K
Gebruikersavatar
brehal
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 903
Lid geworden op: 26 feb 2010, 23:31
Locatie: VILLA MOESPOT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: NSU TT

Bericht door brehal » 16 mei 2010, 23:34

michiel theeuwes schreef:dit heb ik nooit ergens gezien en heb me toch behoorlijk verdiept in de nsu's!

Als er geen trappers aan zitten is hij uitgevoerd met een kickstarter, dan is het een TT/K
Zoals je ziet bestaat ie toch echt en inderdaad hij heeft een kickstarter :lol:
Tweetact olie: Heilige lucht !!
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2414
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 394 keren
Ontvangen waarderingen: 268 keren

Re: NSU TT

Bericht door Leon » 21 mar 2011, 13:50

Geachte Leo,

Jouw vraag is wel een beetje lang geleden, maar ik wil je toch nog antwoorden. Omdat het in Scandinavie vaak koud is, komen tweetakt blokken moeilijk op temperatuur. Daarom hadden diverse bromfietsfabrikanten een Thermo control koeling bedacht. De luchtstroom wordt afgesloten naar de cilinder als deze nog niet op temparatuur is. Als de cilinder op temperatuur is gaat er een thermostaat bewegen, waardoor de koele lucht langs de cilinder gevoerd wordt. Deze thermostaat regeld de koellucht vrij naukeurig. Onze Nederlandse Berini had ook een dergelijk systeem voor koude landen.

met vriendelijke groet,

Leon van Oosterwijck
Gebruikersavatar
Cyrus
Moderator
Moderator
Berichten: 1840
Lid geworden op: 21 nov 2007, 23:01
extra info: Ik sponsor oudebrommers nl
Locatie: Belgium
Gegeven waarderingen: 45 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren
Contacteer:

Re: NSU TT

Bericht door Cyrus » 21 mar 2011, 15:49

Beter laat dan nooit he :)

Dat wist ik nog niet. Zeer interessant.
Groeten,
Bart.

https://www.50cc.shop/
Gebruikersavatar
guyrutten
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 842
Lid geworden op: 21 aug 2008, 13:44
Locatie: Sint Geertruid
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: NSU TT

Bericht door guyrutten » 22 aug 2011, 10:06

Bij de oude zweedse auto's is ook een systeem bedacht tegen de kou. Zo heeft onze Volvo Amazon een soort stekker onder de motorkap. Deze is om de motor te verwarmen.
Maar dat het ook op brommers werd toegepast wist ik niet, leuk!
Batavus Mot'o-mat 1962 JLO GA50 zwart-wit

Batavus MK4 1975 Sachs 50/4 CF NL goud

Batavus Batavette 1968 Anker Laura M48.01 groen

Volvo 164 1972 B30a-motor M410-bak Lichtblauw metallic
Gesloten

Terug naar “NSU”