mengverhoudingen tweetaktbenzine

Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 5988
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.
Gegeven waarderingen: 99 keren
Ontvangen waarderingen: 281 keren

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door Ötzi » 08 nov 2023, 20:35

Interessant onderwerp! In Frankrijk werd er inderdaad met procenten olie gewerkt. Wij hebben in de jaren '60 vrij vaak in Frankrijk gereden. Mijn oom en 2 neven van onze leeftijd, die een Mobylette hadden en een omgebouwde Motobecane 175cc 4-takt om mee te crossen, woonden in midden Frankrijk. En die 'moesten' natuurlijk regelmatig bezocht worden! We tankten altijd 5% (1 op 20) of 6% (1 op 16/17), je kon dat bij de pomp zelf instellen als het zelfbediening was. Maar bij sommige pompen kwamen ze toen nog te voorschijn met een z.g. mengkan om de tweetakten te bedienen.
Maar er waren inderdaad veel bromfiets en motorfabrikanten (of bijna allemaal...?) die hun 'eigen' olie hadden of een deal hadden met bekende oliemaatschappijen.
Groet, Ötzi
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ötzi op 08 nov 2023, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Gebruikersavatar
Wimv8
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1208
Lid geworden op: 04 dec 2015, 13:51
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 433 keren

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door Wimv8 » 08 nov 2023, 22:52

Ja, en dat was eigenlijk allemaal gewoon motorolie SAE30.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032

Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 5988
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.
Gegeven waarderingen: 99 keren
Ontvangen waarderingen: 281 keren

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door Ötzi » 09 nov 2023, 11:52

Geen tweetakt denk je? Ze konden erin doen wat ze wilden natuurlijk. Maar garantieaanspraken hadden ze ook zeker niet graag!
Gr. Ö
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2414
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 394 keren
Ontvangen waarderingen: 268 keren

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door Leon » 09 nov 2023, 12:52

Olie is olie en een braaf 50cc tweetakt motorblok stelt geen hoge eisen aan de smering. Hooguit een keertje vaker ontkolen, maar daar is de fietsenmaker goed mee. Oliehandelaren mochten leveren, als ze een mooi blikje met de merknaam van de bromfiets wilden leveren, voor een scherpe prijs. Alle olie werd in Rotterdam geraffineerd, uit ruwe olie die overal vandaan kwam. En iedere oliehandelaar, had dezelfde olie, maar riep om het hards, dat hij de beste kwaliteit had. Wij, brave consumenten, werd van alles wijs gemaakt. En we wilden het graag geloven. Er was ooit een olieboertje, die een beetje ricinus toevoegde aan die basiskwaliteit, waardoor zijn olie behoorlijk stonk en plotseling werd die olie uitgeroepen tot raceolie. Hij kon het dubbele vragen voor zijn olie. Een ander olieboertje deed er een beetje groene of rode kleurstof bij en toen was die olie de beste van de wereld. En wij, consumenten slikte het voor zoete koek.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 5988
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.
Gegeven waarderingen: 99 keren
Ontvangen waarderingen: 281 keren

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door Ötzi » 09 nov 2023, 17:36

Stonk die olie? Ik schiet nog altijd vol nostalgie naar mijn jeugd als ik die olie ruik, heerlijk!
Met groet, Ötzi
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Deze gebruikers waarderen Ötzi voor dit bericht:
JohnO (09 nov 2023, 20:08)
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Gebruikersavatar
JohnO
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 nov 2021, 02:16
extra info: Ik sponsor oudebrommers nl
Locatie: Leidschendam-Voorburg
Gegeven waarderingen: 597 keren
Ontvangen waarderingen: 195 keren

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door JohnO » 09 nov 2023, 20:08

Ik vond het ook heerlijk ruiken.
Groeten, John.

De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds 2021 ook weer de bromfietsen.
Gebruikersavatar
Wimv8
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1208
Lid geworden op: 04 dec 2015, 13:51
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 433 keren

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door Wimv8 » 09 nov 2023, 22:24

Je verlangt nog naar zo'n blikje Castrol R30 of R40(SAE)
racing oil in je schuur. De echte Castor olie.
Je blijft ontkolen. Haha
Screenshot_20231109-221154_Marktplaats.jpg
Het kan geqoon nog hoor,
Castrol heeft een substitut: Castrol a747
Wel de geur, niet de narigheid, en toch deels echte
castor olie. Synthetisch veranderd.

Of Putoline castor R. Ook heerlijk. ;)
Screenshot_20231109-223016_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20231109-222929_Samsung Internet.jpg
Gr. Wim.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032

Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 5988
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.
Gegeven waarderingen: 99 keren
Ontvangen waarderingen: 281 keren

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door Ötzi » 10 nov 2023, 10:42

Wel tof dat je dit nog kan kopen, alhoewel de prijs best pittig is.
Ik realiseer me nu dat die raceoliegeur niet alleen lekker en opwindend was/is, maar dat er ook een psychologisch aspect aan zat/zit. Je geeft met die geur namelijk aan degene die het opsnuiven aan; mijn machine is speciaal en snel want die heeft deze raceolie nodig. Een belangrijk onderdeel van het R-gebruik!
Groet van Ötzi
P.S. Bardahl bestaat ook nog!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2414
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 394 keren
Ontvangen waarderingen: 268 keren

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door Leon » 10 nov 2023, 15:37

De menselijke geest (brein) is op vele manieren te bedotten en tot aankoop te verleiden, met geuren, kleuren, geluiden, met mooie volzinnen (bijv. Stop een tijger in Uw tank) en met afbeeldingen van mooie schaars geklede vrouwen (Pirelli kalender). Sponsor een uitmuntende motorsportman, om jouw product te promoten, met een zakcentje en iedereen koopt jouw product (Redbull suikerwater met een beetje cafeine) voor een belachelijk hoge prijs. Tegenwoordig gaat dat heel ver met hele subtiele prikkels, die je niet eens opmerkt, maar er wel zijn (denk maar aan de telefoongeneratie) op sociale media. In onze tijd (de bromfietsgeneratie) ging dat heel direct, bij de smeermiddelen, brandstoffen en toevoegingen aan die twee (bijv. STP, zeer giftige doping op basis van micron teflon deeltjes), met geuren en kleuren. Daar gaan honderden miljarden in om.
hermanp
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
Berichten: 126
Lid geworden op: 16 aug 2015, 13:28
extra info: Ik sponsor oudebrommers
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door hermanp » 19 nov 2023, 09:18

Leon schreef: 10 nov 2023, 15:37 De menselijke geest (brein) is op vele manieren te bedotten en tot aankoop te verleiden, met geuren, kleuren, geluiden, met mooie volzinnen (bijv. Stop een tijger in Uw tank) en met afbeeldingen van mooie schaars geklede vrouwen (Pirelli kalender). Sponsor een uitmuntende motorsportman, om jouw product te promoten, met een zakcentje en iedereen koopt jouw product (Redbull suikerwater met een beetje cafeine) voor een belachelijk hoge prijs. Tegenwoordig gaat dat heel ver met hele subtiele prikkels, die je niet eens opmerkt, maar er wel zijn (denk maar aan de telefoongeneratie) op sociale media. In onze tijd (de bromfietsgeneratie) ging dat heel direct, bij de smeermiddelen, brandstoffen en toevoegingen aan die twee (bijv. STP, zeer giftige doping op basis van micron teflon deeltjes), met geuren en kleuren. Daar gaan honderden miljarden in om.
Waarmee de menselijke geest niet te bedotten is, zijn de keiharde cijfers. kijk je naar auto's, dan is er een (soms zeer groot) verschil in verbruik met verschillende soorten en merken benzine's. Zelf geconstateerd met zowel een auto als ook met een motor. Groot verschil toen de loodhoudende benzine werd vervangen door een met loodvervanger; resultaat was stijgen in verbruik van 1:14 (met lood) naar 1:12 (met loodvervanger). Zelfde motorfiets, zelfde berijder, zelfde route en zelfde omstandigheden, alleen andere benzine. Met de auto vergelijkbaar verhaal; ik tankte toen alleen maar Shell, ging overstappen naar de V-Power versie en het verbruik zakte van 1:10 naar 1:11,5. Wederom zelfde omstandigheden en wederom over een langere periode. Zeker meerdere maanden en dus ook vele duizenden kilometers. Lijkt mij een goede vergelijking. Qua olieverbruik zelfde ervaring; met de goedkopere olie een hoger verbruik, met duurdere olie minder verbruik. Geldt niet alleen voor mezelf, maar ook voor mensen uit mijn omgeving. Mensen die met een oudere auto klaagden over een hoog olieverbruik, stapten over naar bijvoorbeeld Castrol (i.p.v. Eurol) of Duckhams en zagen het olieverbruik weer normale waarden aannemen.
Bij 2-takt bromfietsen resulteerden de verschillende oliën in bijvoorbeeld eerder dichtgekoolde uitlaten, vastzittende zuigerveren of regelmatig kapotte bougies en wel of geen slippende koppeling.
Dus dat olie olie is of dat benzine benzine is, is een fabeltje. Het kan wel zo zijn dat de eventuele toevoegingen onevenredig duur zouden kunnen zijn, ze hebben wel invloed!
Plaats reactie

Terug naar “Overige problemen”