mengverhoudingen tweetaktbenzine

Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2414
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 394 keren
Ontvangen waarderingen: 268 keren

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door Leon » 19 nov 2023, 10:04

Ik heb helaas die ervaringen niet. Ik rijd een Toyota, waarmee alleen maar lange afstanden gereden worden, al 15 jaar lang met dezelfde kruissnelheid van rond de 111 km/uur (uitgezonderd stukken weg waar maar 100 km/uur toegelaten is. En waarom 111 km/uur? Dat is voor mijn voet de meest ontspannen houding. Ritjes op en neer van Dendermonde naar Den Bosch (144 km enkele reis). Ik tank bijna altijd benzine van Luc Oil, okt. 95 in Belgie (vlak bij mijn huis in Dendermonde en ongeveer 35 cent goedkoper als in Nederland) en soms BP in Nederland (ook vlak bij mijn huis in Den Bosch). Mijn verbruik is altijd 1 liter op 22 km, in de zomer en 1 op 21 in de winter. Al 227.000 km lang.

Ik heb een paar keer ESSO 95 getankt (in Antwerpen, bij een benzinepomp met bediende) en één keer Shell 95 (vlak bij mijn garage vlak bij Den Bosch), maar het verbruik was hetzelfde.

Ik ben een paar keer op vakantie geweest in Kroatie, Italie en Spanje en tankte van alles wat ik onderweg tegenkwam.

Olie verbruik kan ik niet vergelijken. Mijn auto krijgt één keer per 3 jaar een onderhoudsbeurt, waarbij de olie wordt ververst (al 15 jaar in dezelfde garage). Mijn Toyota verbruikt geen spat olie en de olie is na drie jaar nog niet zwart (honingkleur).

De garage heeft zowel merkloze benzine als olie van de leverancier in Pernis. En de Luck Oil pomp wordt bevoorraad vanuit Antwerpen. Meer kunnen ze daar niet over zeggen.

Ik kan me een TV consumentenprogramma Kassa herinneren, waarin ze (weken lang, door heel Nederland) tankwagens volgde, vanuit Pernis naar de Benzinepompen. Ze brachten benzine met één tankwagen, bij verschillende merken benzinepomp, zowel normaal als super. Na enige tijd werden de cameraman en journalist bedreigd aan de poort in Pernis en de tankwagenchauffeurs hadden opdracht gekregen, géén vragen te beantwoorden (op straffe van ontslag). Voor mij een reden om anders te gaan denken over dure merken.
Gebruikersavatar
Wimv8
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1208
Lid geworden op: 04 dec 2015, 13:51
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 433 keren

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door Wimv8 » 19 nov 2023, 15:55

Ik adopteerde begin dit jaar een Fiat 1100R '68 die vanaf '76 in een kelder stilstond.
Het wagentje is aldaar door mijzelf opgestart, nieuwe benzine en alle andere voorbereidingen enz enz,
de olie was op peil, dus olie van 1976 :o
Dingetje startte en liep direct best goed.

Thuisgekomen, de oude olie was nog precies op peil,
nieuw oliefilter er op en nieuwe Action 15W/40 mineraal er in.
Daarmee 2000km de motor schoon gereden, olie bleef op peil maar was snel donker, logisch, dus weer een nieuw filter er op en toen 10W/40 Full Synthetic er in van een duur merk, dit wilde ik omdat het een meer reinigende werking heeft en vuil zwevende houdt zodat dat ook werkelijk het oliefilter bereikt.
Daar ook 2000km mee gereden, de olie was van lichtgeel naar donkerbruin vervuild. Nu dus weer een nieuw
oliefilter gemonteerd en 20W/50 classic oil er in.
Dat is nu 500km geleden, nu blijft de olie (nog) mooi geel. Afwachten dus maar ik denk wel een goede actie
gezien het in het begin best snel bruin werd.

Maar het verbruik gedurende die tijd met 3 soorten olie was nul.
Nou verbrandt een Fiat sowieso geen olie, dat is bekend.

Maar volgens mij zijn wagens die wel olie verbruiken met een bepaalde olie, maar met een andere olie weer niet
toch al oliezuipers, mensen gaan dan alle zeilen bijzetten om een olie te vinden waarmee minder verbruikt wordt.

Net als de koppelingslip bij een natte 2takt brommer koppeling.
Zo'n brommertje heeft 2 Pk, die koppeling gaat echt niet slippen hoor.
Ja, als ie versleten is, monteer nieuwe platen en veren en hij slipt met geen enkele olie meer.
Mijn ervaring.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032

Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
hermanp
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
Berichten: 126
Lid geworden op: 16 aug 2015, 13:28
extra info: Ik sponsor oudebrommers
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door hermanp » 25 nov 2023, 23:55

Ik denk dat wanneer je een gemiddelde rijder bent, de auto regelmatig gebruikt en de auto niet een extreem specifiek vermogen heeft, het heel weinig uitmaakt wat voor benzine of olie je gebruikt.
Uit tests is gebleken (ik meen dat het bij top gear was of een soortgelijk programma) dat wanneer je een betere benzine gebruikt, de auto meer vermogen heeft. Testbanken liegen niet en kijken niet naar waar de benzine vandaan komt, hoe de benzine heet of dat het vermeend uit hetzelfde vaatje getapt wordt...
Vraag eens een scooterzaak of iemand die bosmaaiers en dergelijke onderhoudt c.q. repareert wat de invloed van de verschillende soorten benzine is. Ik hoor veel verhalen, maar de meest gehoorde constatering is dat scooters het beste lopen op de zogenoemde premium benzine. Ook als er regelmatig een paar weken of zelfs dagen niet gereden wordt, zijn de startproblemen er wel met de goedkopere benzine en niet met de duurdere benzine. Al veel klanten gehad die overstapten naar de duurdere benzine en toen geen problemen meer hadden. Je kunt beweren dat alle benzines uit dezelfde tankauto komen, zodra je het bij de pomp vandaan haalt, zijn er verschillen.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 5988
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.
Gegeven waarderingen: 99 keren
Ontvangen waarderingen: 281 keren

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door Ötzi » 26 nov 2023, 14:34

Ik lees hier allemaal heel persoonlijke verhalen. De één ervaart het zo en de ander zo en dat mag. Zo gaat dat nu eenmaal. Ik denk dat die ervaringen heel subjectief zijn. Ik heb zo ook mijn eigen verhaal: Ik rijd al zeker 500.000km (met 2 Peugeots) met olie van de Aldi, Kruidvat e.d. (waar ze maar de goedkoopste hebben). Ik rij op LPG, mijn vorige Peugeot haalde 488.000km, toen was de gasinstallatie defect en heb ik 'm stilgezet. Nu heb ik er met de 2e Peugeot 270.000km opzitten en niets wijst erop dat de motor versleten is.
Ik werkte vroeger bij een garage waar ze Aral-benzine hadden, wat toen iets nieuws was in NL. Veel brommers en motoren kwamen bij ons tanken omdat het sprookje rondging dat je tweewieler sneller was met Aral.
Groet van Ötzi
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Deze gebruikers waarderen Ötzi voor dit bericht:
Leon (26 nov 2023, 16:34)
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Gebruikersavatar
Wimv8
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1208
Lid geworden op: 04 dec 2015, 13:51
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 433 keren

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door Wimv8 » 26 nov 2023, 16:04

Ah, een 305.
Is die al met de Xu motor of nog de oude waarbij de V-snaar
de hoek om gaat?
En je mist je naafkapje. ;)


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032

Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 5988
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.
Gegeven waarderingen: 99 keren
Ontvangen waarderingen: 281 keren

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door Ötzi » 26 nov 2023, 17:48

Met 1600cc XU-motor, bijna onverslijtbaar! Er zaten grote (lelijke) plastic wieldoppen op. Kortgeleden heb ik de wielen laten stralen, vuurverzinken en poedercoaten zodat ik de kappen weg kan laten. Veel mooier vind ik. Ja nog een naafkapje van mijn oude Peugeot afhalen ☺.
Groet, Ö
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Gebruikersavatar
Wimv8
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1208
Lid geworden op: 04 dec 2015, 13:51
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 433 keren

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door Wimv8 » 26 nov 2023, 18:04

Ik werkte 4 jaar bij Peugeot Talbot '87-'91

Deze horen er op toch,
Screenshot_20231126-180014_Samsung Internet.jpg

Gr. Wim.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032

Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2414
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 394 keren
Ontvangen waarderingen: 268 keren

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door Leon » 26 nov 2023, 18:40

Ik heb bij mijn Yaris de plastic wieldoppen weggelaten en de zwarte velgen ontroest en met een antraciet spuitbus van de Action (kostte me 1 euro) de velgen van een nieuwe laklaag voorzien. Dit is al 7 jaar geleden en de velgen zijn nog steeds mooi. Kwaliteit hoeft niet kostbaar te zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hermanp
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
Berichten: 126
Lid geworden op: 16 aug 2015, 13:28
extra info: Ik sponsor oudebrommers
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door hermanp » 29 nov 2023, 00:45

Ötzi schreef: 26 nov 2023, 14:34 Ik lees hier allemaal heel persoonlijke verhalen.
Groet van Ötzi
Ik kan vertellen uit zakelijke ervaringen. Niet persoonlijk, niet subjectief maar gewoon een weergave van de feiten; hoe hoger het specifieke vermogen van de motor (van de auto), hoe groter het effect van de benzine. Zakelijk kom ik vrij veel scooters tegen en ook collega's delen dezelfde ervaring; bij sporadisch gebruik, maar ook in het algemeen, start en loopt een scooter beter op de duurdere premium benzine. Moderne scooters zijn best wel gevoelig voor benzine.
Héél lang geleden, alhoewel het voelt alsof het vorige week was, hadden we de beroemde Spartamet en de snorfietsen van Piaggio (Ciao bijvoorbeeld). Ik heb het dan over de overgang van loodhoudende benzine naar benzine met loodvervanger. Ze liepen vast, de fabrikant gaf geen garantie als de 'verkeerde' benzine werd gebruikt.
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2414
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 394 keren
Ontvangen waarderingen: 268 keren

Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine

Bericht door Leon » 29 nov 2023, 10:31

Dat moderne motorblokken premium benzine nodig hebben, komt door de hoge compressiedruk en hoge toerentallen.

In de jaren dertig gebruikten racewagens en racemotorfietsen (met hoge compressiedruk) ook een mix van alcohol en benzine, omdat die brandstof meer vermogen gaf als pure benzine. Deze brandstof was ongeschikt voor huis en tuin vervoermiddelen, omdat die een te lage compressiedruk hadden. In zo'n oud motorblok zou je zelfs petroleum kunnen mixen met benzine.

In motorblokken van ongeveer het jaar 1900 werd altijd petroleum getankt. Benzine werd pas later ontdekt als brandstof voor verbrandingsmotoren.

Ongelode of gelode benzine is toch weer iets anders als de hoeveelheid alcohol in de benzine. Je kan zowel benzine 98 als benzine 95 gebruiken met of zonder loodvervanger.

Ik heb jaren lang een 1938 Sunbeam-Talbot Ten Saloon (met zijkleppen motorblok) gereden als hobbyauto. Ik tankte beide soort benzines, maar altijd met een scheutje loodvervanger in de tank. Nooit problemen ondervonden met het alcohol percentage in de benzine.

Het enige gevaar was: zonder loodvervanger zouden de (niet geharde) klepzittingen beschadigen. En lood voorkomt pingelen. Pingelen is een fenomeen dat de ontbranding niet regelmatig voortzet vanaf de bougie, maar onregelmatig op verschillende plaatsen in de verbrandingsruimte ontstaat.

Lood in benzine vertraagd het ontbrandingsproces, verlaagd de ontbrandingshitte en heeft een smerende werking.
Plaats reactie

Terug naar “Overige problemen”