hydraulische schokbreker

Plaats reactie
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 5988
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.
Gegeven waarderingen: 99 keren
Ontvangen waarderingen: 281 keren

hydraulische schokbreker

Bericht door Ötzi » 19 aug 2023, 23:12

Voor de hydraulische schokbrekers van mjn 125cc AutoMoto zoek ik een nieuwe rubber afdicht-manchetten voor op de zuigertjes. De maat is 26x20x5mm. Bij een bedrijf voor hydraulische hefinrichtingen van landbouwmachines hadden ze deze manchet niet. De man zei dat die manchetten van een ander, veel stugger, materiaal zijn gemaakt. Ik zou die nooit over het zuigertje kunnen krijgen.
Wie weet waar ik zulke rubber afdichtingen kan kopen?
Alvast bedankt en met groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Gebruikersavatar
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1947
Lid geworden op: 15 dec 2008, 23:25
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Deurne
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

Re: hydraulische schokbreker

Bericht door spartafiel » 20 aug 2023, 08:33

Heb je een foto van het origineel? Of is het zuiver een o-ring?
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 5988
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.
Gegeven waarderingen: 99 keren
Ontvangen waarderingen: 281 keren

Re: hydraulische schokbreker

Bericht door Ötzi » 20 aug 2023, 10:04

Het is een hoekige ring/manchet, loopt zelfs iets taps. De grootste omtrek aan de bovenkant is 26mm en de kleinste omtrek aan de onderkant is 25mm. Maar met een ring met een rechthoekig profiel van ø26mm ben ik al heel blij.
Hierbij enkele foto's.
Met groet, Ötzi
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Gebruikersavatar
Ducini
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1239
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07
Gegeven waarderingen: 77 keren
Ontvangen waarderingen: 290 keren

Re: hydraulische schokbreker

Bericht door Ducini » 20 aug 2023, 10:15

Ötzi,

Deze is van PU, dus waarschijnlijk ook vrij hard / moeilijk te monteren. Wel geschikt voor hydraulische olie:
https://www.123kugellager.de/abdichtung ... -5.50-pu94

NBR is flexibeler, maar dit is een asafdichting, lijkt minder geschikt:
https://www.123kugellager.de/abdichtung ... 26x5-nbr90


groet,
Ducini
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 5988
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.
Gegeven waarderingen: 99 keren
Ontvangen waarderingen: 281 keren

Re: hydraulische schokbreker

Bericht door Ötzi » 20 aug 2023, 18:17

Prachtig, bingo! Die NBR is rubber, dat zal 'm wel zijn: "Meistens als Kolbendichtung, Zylinder verwendet."
Ik ga ze bestellen, niet goedkoop zo'n ringetje! Hopelijk hebben ze er nog 2!
Bedankt Ducini!
Met groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Gebruikersavatar
JohnO
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 nov 2021, 02:16
extra info: Ik sponsor oudebrommers nl
Locatie: Leidschendam-Voorburg
Gegeven waarderingen: 597 keren
Ontvangen waarderingen: 195 keren

Re: hydraulische schokbreker

Bericht door JohnO » 21 aug 2023, 18:05

NBR rubber is inderdaad duur. Ik heb bij een bedrijf vijf rubber pakking ringen laten maken voor de benzinetank dop van mijn Itom. Van NBR gemaakt. Dat is oliebestendig maar waarschijnlijk niet benzine bestendig volgens het bedrijf. Ik betaalde voor die vijf ringen inclusief het ontwerpen en maken €140,- . En het blijkt inderdaad niet benzinebestendig te zijn dus binnenkort gaat het tweede rubber er in. Echt benzinebestendig rubber konden ze ook leveren maar dat kwam voor één rubber ring op bijna €700,- :shock:
Groeten, John.

De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds 2021 ook weer de bromfietsen.
Gebruikersavatar
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1947
Lid geworden op: 15 dec 2008, 23:25
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Deurne
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

Re: hydraulische schokbreker

Bericht door spartafiel » 21 aug 2023, 19:03

NBR rubber is inderdaad duur. Ik heb bij een bedrijf vijf rubber pakking ringen laten maken voor de benzinetank dop van mijn Itom. Van NBR gemaakt. Dat is oliebestendig maar waarschijnlijk niet benzine bestendig volgens het bedrijf. Ik betaalde voor die vijf ringen inclusief het ontwerpen en maken €140,- . En het blijkt inderdaad niet benzinebestendig te zijn dus binnenkort gaat het tweede rubber er in. Echt benzinebestendig rubber konden ze ook leveren maar dat kwam voor één rubber ring op bijna €700,- :shock:
NBR hoort eigenlijk wel olie en benzine bestendig te zijn volgens de tabel met chemische resistentie. Daar is NBR in het verleden juist voor ontwikkeld en de meeste benzineslangen worden ook van dit materiaal gemaakt.

Mogelijk een chemische reactie met bijvoorbeeld de lak van je tank.

Je zou ook kurk kunnen proberen, dat gaat zeker goed.
Laatst gewijzigd door spartafiel op 21 aug 2023, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Gebruikersavatar
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1947
Lid geworden op: 15 dec 2008, 23:25
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Deurne
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

Re: hydraulische schokbreker

Bericht door spartafiel » 21 aug 2023, 19:20

@otzi, heb je het hier al eens geïnformeerd voor seals? https://hydrovasli.nl/

Zijn van oudsher echte specialisten op het gebied van hydraulische techniek
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Gebruikersavatar
JohnO
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 nov 2021, 02:16
extra info: Ik sponsor oudebrommers nl
Locatie: Leidschendam-Voorburg
Gegeven waarderingen: 597 keren
Ontvangen waarderingen: 195 keren

Re: hydraulische schokbreker

Bericht door JohnO » 21 aug 2023, 23:11

spartafiel schreef: 21 aug 2023, 19:03

NBR hoort eigenlijk wel olie en benzine bestendig te zijn volgens de tabel met chemische resistentie. Daar is NBR in het verleden juist voor ontwikkeld en de meeste benzineslangen worden ook van dit materiaal gemaakt.

Mogelijk een chemische reactie met bijvoorbeeld de lak van je tank.

Je zou ook kurk kunnen proberen, dat gaat zeker goed.
Ik gebruik synthetische benzine van Ecomaxx, misschien komt het daardoor.
Groeten, John.

De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds 2021 ook weer de bromfietsen.
Gebruikersavatar
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1947
Lid geworden op: 15 dec 2008, 23:25
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Deurne
Gegeven waarderingen: 11 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

Re: hydraulische schokbreker

Bericht door spartafiel » 21 aug 2023, 23:22

Dat zou kunnen. Maar dan begin ik toch te vrezen voor je keerringen in de motor. Vaak zijn die ook van NBR of het moet zo zijn dat je er toevallig Viton in hebt zitten.
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Plaats reactie

Terug naar “Overige problemen”