Conversietabel kettingmaten oud naar nieuw
-
- Bromfiets professor
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 15 sep 2022, 18:20
- Gegeven waarderingen: 393 keren
- Ontvangen waarderingen: 236 keren
Conversietabel kettingmaten oud naar nieuw
Ik meende te weten dat er op dit forum een tabel staat waarin de oude omschrijving van een ketting naar de nieuwe benaming te vinden was. Ik kan hem niet vinden. Weet iemand waar die staat? Of mogelijk elders op het WWW? Voorbeeld 1/2" x 1/4' is nu 420? Ik zou graag zo'n conversietabel zien.
Vriendelijke groet
Wietze
Vriendelijke groet
Wietze
- Ducini
- Bromfiets Koning
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07
- Gegeven waarderingen: 77 keren
- Ontvangen waarderingen: 290 keren
Re: Conversietabel kettingmaten oud naar nieuw
Wietze,
De meeste kettingleveranciers hebben wel zo'n tabel op hun website, maar helaas worden daar vaak de inchmaten "decimaal" aangegeven. Deze doet het gewoon "ouderwets":
https://www.nitrochain.com/roller-chain ... ion-charts
Maar daar zijn er meer van.
Groet,
Ducini
De meeste kettingleveranciers hebben wel zo'n tabel op hun website, maar helaas worden daar vaak de inchmaten "decimaal" aangegeven. Deze doet het gewoon "ouderwets":
https://www.nitrochain.com/roller-chain ... ion-charts
Maar daar zijn er meer van.
Groet,
Ducini
-
- Bromfiets professor
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 15 sep 2022, 18:20
- Gegeven waarderingen: 393 keren
- Ontvangen waarderingen: 236 keren
Re: Conversietabel kettingmaten oud naar nieuw
Dank voor het meedenken en aandragen van info.
Wat ik zoek is echter een tabel die achter elkaar oplopende maten aangeeft
415 = .. x ..
420 = .. x ..
Mag uiteraard ook andersom:
1/2 x 1/4 = ...
enz.
Vriendelijke groet
Wietze
Wat ik zoek is echter een tabel die achter elkaar oplopende maten aangeeft
415 = .. x ..
420 = .. x ..
Mag uiteraard ook andersom:
1/2 x 1/4 = ...
enz.
Vriendelijke groet
Wietze
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 5988
- Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Locatie: Lommel B.
- Gegeven waarderingen: 99 keren
- Ontvangen waarderingen: 281 keren
Re: Conversietabel kettingmaten oud naar nieuw
Dit staat in mijn opschrijfboek:
415 = 1/2 x 3/16
420 = 1/2 x 1/4
428 = 1/2 x 5/16
520 = 5/8 x 1/4
530 = 5/8 x 3/8
De eerste 2 maten zijn bromfietskettingen, 415 = smal en 420 = breed
Groeten van Ötzi
415 = 1/2 x 3/16
420 = 1/2 x 1/4
428 = 1/2 x 5/16
520 = 5/8 x 1/4
530 = 5/8 x 3/8
De eerste 2 maten zijn bromfietskettingen, 415 = smal en 420 = breed
Groeten van Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte'
-
- Bromfiets professor
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 15 sep 2022, 18:20
- Gegeven waarderingen: 393 keren
- Ontvangen waarderingen: 236 keren
Re: Conversietabel kettingmaten oud naar nieuw
SUPER ! Dit is precies wat ik bedoel. Dank ötzi!
Vriendelijke groet
Wietze
Vriendelijke groet
Wietze
- Ducini
- Bromfiets Koning
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07
- Gegeven waarderingen: 77 keren
- Ontvangen waarderingen: 290 keren
Re: Conversietabel kettingmaten oud naar nieuw
In het huidige nummer ( 11/2023 ) van het Duitse blad "Oldtimer Markt" staat een uitgebreid artikel over het (laten) aanmaken van kettingwielen. Daarbij ook deze tabel, waarin ook de gegevens uit Ötzi's opschrijfboekje.
Groet,
Ducini
Groet,
Ducini
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Bromfiets professor
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 15 sep 2022, 18:20
- Gegeven waarderingen: 393 keren
- Ontvangen waarderingen: 236 keren
Re: Conversietabel kettingmaten oud naar nieuw
Ik kwam tot mijn vraag omdat ik een 13 tands tandwiel voor een Sachs 50S blok had besteld bij Leertouwer. Bij dit tandwiel hoort er een 420 ketting te worden gebruikt. Ik heb het tandwiel ontvangen en meteen gepast maar de ketting wilde niet goed passen. Een mede clublid bij mij in de buurt had een nieuwe 420 ketting liggen en ook daar heb ik het tandwiel gepast. Maar ook dat paste niet. De eerste paar rollen lagen tussen de tanden maar hoe meer tanden er in de ketting moesten passen hoe meer de rollen op de tanden gingen liggen in plaats van ertussen. Kortom, de steek was niet goed. Ik heb contact opgenomen met Leertouwer en die gaven aan dat het tandwiel terug gestuurd mocht worden. Zelf hadden ze net nieuwe besteld bij dezelfde leverancier als waar mijn tandwiel vandaan kwam. Ze hebben op hun nieuw binnengekomen tandwielen een controle gedaan en ook die tandwielen bleken niet goed te zijn. Voorgesteld werd om mij een 14 tands tandwiel te sturen maar dat hoefde niet want die heb ik zelf nog nieuw liggen. Zelfs met stempel en nummers van F&S erin, dus origineel. Daarna heeft Leertouwer keurig het betaalde bedrag terug overgemaakt. Voor een passend 13 tands zal ik verder moeten zoeken. Maar er ligt al een lijntje uit via een goede kennis.
Vriendelijke groet
Wietze
Vriendelijke groet
Wietze
-
- Bromfiets professor
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 15 sep 2022, 18:20
- Gegeven waarderingen: 393 keren
- Ontvangen waarderingen: 236 keren
Re: Conversietabel kettingmaten oud naar nieuw
Toen ik met de ketting en tandwielen van mijn Batavus TS49-S bezig was kwam ik een relatiegeschenk tegen die ik ooit van een kettingleverancier had gekregen. Weliswaar voor fietskettingen om slijtage te controleren maar wel leuk. (Was alweer vergeten dat ik hem had) Er zal ongetwijfeld ook voor bromfietskettingen een dergelijke controle apparaatje zijn?
Vriendelijke groet
Wietze
Foto even aanklikken.
Vriendelijke groet
Wietze
Foto even aanklikken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 2414
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 394 keren
- Ontvangen waarderingen: 268 keren
Re: Conversietabel kettingmaten oud naar nieuw
Weer een heel nieuwe materie. Nooit geweten dat er zoveel verschillende rollenketting- en kettingwielen afmetingen bestaan.
Blijft wel de vraag: hoe is het mogelijk dat een bromfietsonderdelenwinkel aan een kettingwieltje komt met afwijkende afstand tussen de tanden?
Welke fabrikant weet het voor elkaar te krijgen, om een dergelijk, niet passend, kettingwieltje te maken? Ogenschijnlijk voor een Sachs motorblok en toch niet passend?
Blijft wel de vraag: hoe is het mogelijk dat een bromfietsonderdelenwinkel aan een kettingwieltje komt met afwijkende afstand tussen de tanden?
Welke fabrikant weet het voor elkaar te krijgen, om een dergelijk, niet passend, kettingwieltje te maken? Ogenschijnlijk voor een Sachs motorblok en toch niet passend?